Experts op het gebied van SEO en linkbuilding zijn ongetwijfeld bekend met Ahrefs. Voor degenen die het nog niet kennen: Ahrefs is een veelzijdige SEO tool die inzicht biedt in onder andere het backlinkprofiel en de organische rankings van een domein. Ook is het een veelgebruikte tool voor het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Dit is niet zonder reden, met Ahrefs krijg je snel en eenvoudig inzicht in alle keywords die interessant zijn voor jouw website of webshop. Weet je niet waar je moet beginnen of hoe je het beste te werk kunt gaan? Geen zorgen, met onze informatie en tips heb je binnen no-time een lijst met de beste keywords samengesteld.

 

Site explorer

 

De site explorer is een mooi uitgangspunt voor elk SEO onderzoek. Voer de URL van je site of een specifieke pagina in en zie direct hoe deze presteert. Er wordt een uitgebreid overzicht getoond met onder andere het backlinkprofiel, de organische zoektermen waar je op rankt, de best presterende pagina’s en de concurrerende domeinen.

 

Keywords explorer

 

Ga je Ahrefs gebruiken voor een zoekwoordonderzoek, dan is de keywords explorer onmisbaar. Heb je al een lijst met zoektermen waarvan je het zoekvolume wilt checken? Voer ze in of upload een CSV. Vervolgens krijg je een overzicht met het totale zoekvolume, aantal clicks en andere data. Klik je door naar het tabblad ‘gegevens’, dan krijg je inzicht in de data per keyword. Op basis hiervan kun je bepalen welke zoektermen interessant zijn. Deze kun je selecteren en toevoegen aan een keyword list of je kunt alle gegevens exporteren naar een Excel bestand.

Zoek je nieuwe keywords? Hiervoor kijk je bij de zoekterm-ideeën. Maar, let op: hier worden alleen suggesties getoond voor de eerste 10 zoektermen die je hebt ingevoerd in de keywords explorer.

 

Rank tracker

 

Heb je besloten op welke zoektermen je gaat focussen? Maak een rank tracker aan en voeg de termen toe om altijd direct inzicht te hebben in de prestaties per keyword. Voeg, indien relevant, tags toe in de rank tracker. Denk hierbij aan:

  • Tags voor de belangrijkste pagina’s. Welke termen horen bij een bepaalde pagina?
  • Tags per product, productcategorie of dienst.

 

Zoekwoordonderzoek in 5 stappen

 

De belangrijkste elementen van Ahrefs voor het doen van een zoekwoordonderzoek hebben we besproken. Maar, hoe kun je het beste te werk gaan? Wij hebben een stappenplan opgesteld om je op weg te helpen!

  • STAP 1
    Maak een keyword list aan in Ahrefs.

  • STAP 2
    Voer de url in bij Ahrefs en kijk op welke termen de website/webshop rankt. Gaat het om een nieuw project? Voer dan de url van een potentiële concurrent in. Noteer de relevante zoektermen met een interessant zoekvolume en voeg deze toe aan de keyword list. Herhaal dit voor de belangrijkste concurrent(en).

  • STAP 3
    Ga bij jezelf na welke 'logische' zoektermen je nog kunt bedenken in aanvulling op stap 2. Termen op de website, in een brochure, etc. kunnen hierbij het uitgangspunt vormen. Stel een lijst op en voer deze in bij de keywords explorer. Voeg de belangrijkste termen, met een goed zoekvolume, toe aan de keyword list.

  • STAP 4
    Maak een project aan in Ahrefs (rank tracker) en doorloop de stappen. Voeg bij de tweede stap alle termen uit de keyword list toe. Je kunt hiervoor de lijst selecteren bij ‘import from my lists’. Voeg, indien relevant, tags toe. Nadat je de termen bij de rank tracker hebt toegevoegd, verwijder je deze uit de keyword list.

  • STAP 5
    De rank tracker vormt het uitgangspunt voor het aanvullende zoekwoordonderzoek. Indien relevant kun je deze stap het beste per tag uitvoeren. Klik op een zoekterm in de rank tracker en bekijk de zoekterm-ideeën. Vink alle interessante zoektermen aan, voeg deze toe aan de keyword list en herhaal dit voor alle zoektermen in de rank tracker die bij dezelfde tag horen. Voeg de nieuwe zoektermen in de keyword list toe aan de rank tracker, deze kun je bij het toevoegen direct voorzien van de juiste tag. Vervolgens verwijder je de termen weer uit de keyword list. Herhaal dit voor alle andere tags.

 

Aan de slag


Het stappenplan is slechts een richtlijn. Als je eenmaal door hebt wat je allemaal kunt met Ahrefs, dan vind je vanzelf de manier die het beste en makkelijkste werkt voor jou. Ben je benieuwd wat jij allemaal kunt bereiken met Ahrefs? Vraag de trial aan en ontdek het zelf. Naast de elementen die wij hebben besproken biedt Ahrefs nog veel meer waardevolle data waarmee je de kwaliteit van websites, links en content kunt analyseren.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL