Usability onderzoek

De usability van een website is van grote invloed op de conversie. Wil je weten waarom dit zo is en hoe we de usability kunnen verbeteren? Lees het hier!

Gebruiksvriendelijkheid website

In hoeverre kunnen bezoekers moeiteloos hun weg vinden op de site, zijn er knelpunten waar zij tegenaan lopen en is het makkelijk om een aankoop of ander soort conversiedoel af te ronden? Wanneer we kritisch kijken naar de usability van een website of webshop houden we ons met dit soort vragen bezig. Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een website, welke nauw samenhangt met het conversiepercentage. Op een website die niet gebruiksvriendelijk is zullen bezoekers veel sneller afhaken, zonder dat zij het conversiedoel hebben bereikt. Een user-friendly website, webshop of applicatie beschikt over een goede en duidelijke navigatie, vergt geen onnodige extra handelingen van de bezoeker, biedt duidelijke instructies waar nodig en bevat logische termen. De site moet volgens een duidelijke structuur zijn opgebouwd en de gebruiker moet intuïtief zijn of haar weg kunnen vinden.

Usability test

Voor een goede usability is het belangrijk dat het gebruik van de site geen irritaties opwekt. Hetgeen de bezoeker te zien krijgt, de websitestructuur en -navigatie, dienen te voldoen aan de verwachtingen. Maar hoe komen we erachter waar de knelpunten liggen, en wat moeten we verbeteren om de site user-friendly te maken? Met behulp van een usability test kunnen we hier inzicht in krijgen. Er zijn verschillende tools die we kunnen gebruiken om een usability onderzoek uit te voeren. Dit kan een heel simpel onderzoek zijn (welk gevoel roept een pagina op, wat heb je onthouden, etc.), maar ook een uitgebreidere test waarbij de proefpersoon verschillende taken uitvoert behoort tot de mogelijkheden. Bij het opzetten van een usability test is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan het selecteren van de proefpersonen die representatief zijn voor je doelgroep.

Wil je graag weten hoe het is gesteld met de gebruiksvriendelijkheid van jouw website of webshop? Het analyseren van de usability is een vast onderdeel van onze expert review.

Expert review aanvragen

Usability onderzoek door experts

Het onderzoeken en verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel binnen het conversie optimalisatie proces. Wanneer de usability niet toereikend is zal het lastig zijn om het conversiepercentage te verhogen. Twijfel niet om een usability test op te zetten, ook als je denkt dat de gebruiksvriendelijkheid in orde is. De eindgebruiker kijkt op een andere manier naar de site dan jij en kan dus ook andere knelpunten ervaren. Tijdens een gebruiksvriendelijkheidsonderzoek kunnen verbeterpunten aan het licht komen die je anders nooit had ontdekt. Ontzettend waardevol dus! Wil je hulp van een expert bij het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop? Onze conversie marketeers helpen je graag verder.

Vrijblijvend contact met één van onze adviseurs, of direct een expert review aanvragen?

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL