De traditionele klant-leverancier verhouding
Bij veel online marketingprojecten tussen opdrachtgever en bureau wordt afgerekend op uurbasis; een samenwerking die past bij een traditionele klant-leverancier verhouding. De werkzaamheden, zoals zoekmachine optimalisaties, advertising en conversieoptimalisatie, worden uitgevoerd op basis van een vooraf afgesproken aantal uren. Enerzijds is dit fijn want de opdrachtgever heeft zekerheid qua kosten. Het nadeel aan deze vorm van samenwerking is dat het bureau niet de verantwoordelijkheid krijgt of neemt voor de resultaten. Het bureau zal de werkzaamheden zo goed mogelijk uitvoeren binnen het afgesproken kader. In veel gevallen blijkt dit geen duurzame vorm van samenwerking: de partijen hebben vaak ieder eigen verwachting en de resultaten worden bepaald door het urenbudget. De opdrachtgever is vervolgens teleurgesteld over de inspanningen van het bureau en de online marketeers klagen dat de klant geen realistisch beeld heeft van de benodigde uren om succes te behalen.
Een nieuwe manier van samenwerken
Deze samenwerking moet anders kunnen. Daarom hebben wij de afgelopen jaren het klassieke model op de kop gezet. In deze nieuwe manier van samenwerken starten we met de ambitie en gewenste resultaten. Samen met de opdrachtgever bepalen we welke online omzet we willen realiseren, wat het doel is qua conversieratio en welke posities hierbij horen in Google. We analyseren de huidige situatie en de markt, waardoor we een groot deel van het traject kunnen vaststellen. Met deze roadmap op zak, kunnen we vervolgens vaststellen welke taken er zijn voor beide partijen en de bijbehorende budgetten. Voor een hechte samenwerking moet een bureau een deel van de beloning durven koppelen aan het resultaat, beter bekend als het shared revenu model.
Het shared revenu model als basis
Met het shared revenue model als basis voor de samenwerking, ontstaat een intensieve samenwerking. Er is sprake van meer kennisoverdracht en er wordt ook beter gecommuniceerd over de eindresultaten, waarbij iedere partij zijn/haar verantwoordelijkheid durft te nemen. Voor een succesvolle samenwerking, is het vereist van beide partijen om op een open en gelijkwaardig manier te communiceren en elkaar te vertrouwen. Alleen zo creëer je een duurzaam voordeel ten opzicht van concurrentie die juist op basis van de traditionele klant-leverancier verhouding werken. Je kunt ze verslaan op intensiteit, snelheid, kennis en het behalen van doelen. In het competitieve online landschap kan dit voordeel doorslaggevend zijn.
Loyaliteit en flexibiliteit
Dit nieuwe samenwerkingsmodel past ook beter bij de huidige tijdsgeest, waarin duurzame samenwerkingen, agile werken en snel veranderende marktomstandigheden vragen om een grote mate van loyaliteit en flexibiliteit. Medewerkers bij zowel de opdrachtgever als het bureau voelen zich meer betrokken bij de werkzaamheden én de resultaten. Dit wordt nog eens extra gestimuleerd door middel van online dashboards met alle KPI’s, zodat beide partijen ten alle tijden inzicht hebben in de resultaten. Met het shared revenu model creëer je een duurzaam concurrentievoordeel en ben je toekomstbestendig.