Zoekmachine optimalisatie kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de conversie. Goede SEO-performance is dus erg belangrijk. De juiste keuze van een Content Management Systeem kan hierbij het verschil maken. Maar waar let je dan op?

 

De basics van SEO in het CMS

Als je de vindbaarheid van je website wilt verbeteren, is het van belang om verschillende SEO-elementen te optimaliseren. Hierbij wil je in ieder geval de volgende mogelijkheden tot je beschikking hebben in het CMS:

  • Title tags: de title tag is de tekst die verschijnt als titel in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en is daarmee het meest zichtbare onderdeel van SEO. Een goed title tag bestaat uit maximaal 60 tekens en bevat altijd het zoekwoord waarop desbetreffende pagina gevonden moet worden.
  • Meta descriptions: dit zijn de korte teksten die onder de title tag en bijbehorende URL in de zoekresultaten staan. Meta descriptions zijn een soort samenvatting van wat de gebruiker van de specifieke pagina kan verwachten.
  • HTML-structuur: een website wordt, net als een boek, opgemaakt aan de hand van koppen; ‘headings’. H1, H2, H3 en H4 kunnen gebruikt worden om een pagina te voorzien van titel en koppen. H1 is voor Google het belangrijkste. Er mag uitsluitend één H1 op de pagina staan. Deze wordt gevolgd door meerdere H2 koppen, en eventueel H3 en H4 koppen.
  • Canonical tags: een canonical tag is een manier om zoekmachines te informeren dat een pagina een duplicaat is van een andere pagina. Veel webpagina’s zijn namelijk vanuit meerdere URL te bereiken. Door de canonical tag goed te gebruiken kan duplicate content voorkomen worden.
  • NoIndex/No Follow: deze tag is een instructie voor zoekmachinespiders (ook wel webcrawlers genoemd) waarmee je aangeeft dat zoekmachines de pagina niet mogen indexeren en dat links op de pagina niet gevolgd mogen worden.
  • robot.txt: een robot.txt-bestand laat zoekmachinespiders weten welke pagina’s of bestanden op je website ze wel of niet kunnen aanvragen. Dit om te voorkomen dat je site wordt overspoeld met verzoeken.
  • sitemap.xml: Met sitemap.xml (niet te verwarren met sitemaps voor bezoekers) kun je zoekmachinespiders informeren over welke pagina’s op je website ze kunnen ‘crawlen’. De spiders ontdekken pagina’s namelijk vaak via links op de website of via andere websites. Sitemaps vullen deze gegevens aan zodat de spiders alle URL’s in de sitemap kunnen doorzoeken. Met een sitemap.xml zullen de spiders vaker en sneller je website crawlen om te scannen op nieuwe content en aanpassingen aan de website zelf. Des te sneller deze informatie bij de zoekmachines bekend is, des te beter dit is voor de zoekmachine optimalisatie van de website.
  • Websitestructuur: de structuur en URL-structuur van een website zijn belangrijk voor interne linkbuilding en de leesbaarheid van de site voor de robots van Google en andere zoekmachines. Het is dus belangrijk dat je de URL van pagina’s aan kunt passen.

 

Een goed CMS kiezen

Er zijn veel doorslaggevende factoren bij het kiezen van een CMS. Hoewel SEO ongelooflijk belangrijk is, zou dit niet de enige overweging moeten zijn. Een goed CMS moet namelijk ook makkelijk zijn in gebruik, over schone codering beschikken (zodat de website snel kan worden geladen) en een responsive design hebben.

Het populairste CMS is WordPress, geschikt voor eenvoudige websites. Een minder bekend CMS is Umbraco. Umbraco is, net als WordPress, een open source content management systeem, maar biedt gebruikers aanzienlijk meer mogelijkheden. Naast het beheren van de voorgenoemde SEO-functionaliteiten, kun namelijk ook zelf kiezen welk e-commerce platform je aan het CMS koppelt, en kun je je website of webshop koppelen aan je bestaande CRM en andere systemen. Ook zijn er veel mogelijkheden om (product)processen te automatiseren. Het Umbraco CMS is gebouwd op het .NET framework. Deze webtechniek is snel en staat bekend als erg veilig.

Meer weten over de mogelijkheden van Umbraco? Hier lees je meer over werken met Umbraco

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Tivolilaan 205, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL