Je weet wat zoekmachine optimalisatie betekent, dat het belangrijk is en wat je ermee kunt bereiken. Ook weet je dat Google rekening houdt met veel verschillende factoren. Zoekwoorden op je pagina en links naar je website klinken vast niet onbekend. Maar wat is er eigenlijk nog meer? Geloof mij: veel meer! Het is zonde als je hier niet van op de hoogte bent of er niet voldoende tijd aan besteedt en je daardoor kansen laat liggen. Tijd om je SEO kennis bij te spijkeren. We beginnen bij de basis: wat kun je doen om je positie in Google te verbeteren?

 

Content

 

Voor het verbeteren van je positie in de zoekresultaten is goede content onmisbaar. Door middel van content laat je Google zien waar je pagina’s over gaan, creëer je toegevoegde waarde voor bezoekers en maak je het de moeite waard voor andere sites om naar jouw pagina te linken. Voordat je begint met schrijven kun je eerst een zoekwoordonderzoek uitvoeren, dit helpt je om te bepalen welke zoektermen je in de tekst terug kunt laten komen. Welke tools je hiervoor kunt gebruiken en hoe je te werk gaat tijdens een zoekwoordonderzoek? Daar komen we op terug in een volgend artikel.

Als je eenmaal hebt bepaald op welke zoekwoorden je gaat focussen dan kun je gaan schrijven. Houd tijdens het schrijven deze tips 5 in je achterhoofd:

  1. Zorg voor deelbare content. Wanneer teksten veel gedeeld worden is dit voor Google een teken dat het waardevolle content is.
  2. Zorg ervoor dat alles wat je schrijft uniek is. Vermijd ook dubbele teksten op je eigen site.
  3. Zet je zoekterm in de titel van je tekst, het liefste aan het begin van de zin.
  4. Maak gebruik van tussenkopjes en laat je zoekterm terugkomen in H1 en H2. Je kunt eventueel gebruik maken van synoniemen, dit geldt ook voor je bodytekst.
  5. Zorg voor interactie met de lezer door bijvoorbeeld een vraag te stellen.

 

Longtail zoektermen

 

Dat zoekwoorden op je pagina belangrijk zijn weet je natuurlijk al. Maar weet je ook hoe je dit slim aanpakt en wat voor een soort woorden je het beste kunt kiezen? Om deze vragen te beantwoorden is het belangrijk om de twee typen zoekopdrachten te onderscheiden:

  • Shorttail zoekopdrachten bestaan meestal uit één tot drie woorden
  • Longtail zoekopdrachten bestaan meestal uit meer dan drie woorden

Je kunt je voorstellen dat wanneer je zoekt op een shorttail zoekterm als ‘internetbureau’ er ontzettend veel resultaten naar boven komen. Als je ervoor kiest om ‘internetbureau’ als zoekwoord te gebruiken krijg je dus te maken met flinke concurrentie. De kans dat je hoog in de resultaten eindigt en door mensen gevonden wordt is hierdoor erg klein. Kies je voor een specifiekere zoekterm als ‘internetbureau in Arnhem’, dan zal de concurrentie een stuk minder zijn.

Wanneer je longtail zoektermen gebruikt verschijn je minder vaak in de zoekresultaten. Er zijn simpelweg minder mensen die op deze specifieke zoekterm zoeken. Maar daar staat tegenover dat wanneer je wél in de zoekresultaten verschijnt, de kans dat je bovenaan staat groter is. Tevens is met een specifieke zoekopdracht de kans groter dat mensen ook daadwerkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit zorgt voor een betere conversie. Wat ons betreft zijn dit twee belangrijke voordelen die het gebruik van longtail zoektermen de moeite waard maken. Uiteindelijk haal je veel meer uit minder bezoekers. Kwaliteit wint het hier van kwantiteit.

Wil je graag weten hoe je bepaalt welke longtail zoektermen je het beste kunt gebruiken? Hier gaan we in een volgend artikel dieper op in.

 

Metagegevens

 

Wanneer je actief met SEO bezig bent dan klinkt ‘metagegevens’ je niet onbekend in de oren. Als het goed is ben je er ook van op de hoogte hoe ontzettend belangrijk het is om aandacht te besteden aan de invulling hiervan. Ten eerste gebruikt Google de title tag om de inhoud van een pagina te bepalen. Zorg er dus altijd voor dat de title tag duidelijk beschrijft waar je pagina over gaat. Daarnaast is het vanuit SEO oogpunt belangrijk om je zoekwoord(en) in de title tag terug te laten komen. Bij voorkeur vooraan in de zin.

Niet alleen voor Google zijn de metagegevens belangrijk. Ook voor het generen van traffic naar je website zijn een goede title tag en meta description onmisbaar. Gebruik je voor elke pagina dezelfde metagegevens of laat je deze oningevuld, dan zal dit gevolgen hebben voor de CTR (click through rate). De kans is kleiner dat iemand doorklikt naar je website en hier vindt waarnaar hij op zoek is. Hier heb je dus niets aan. Wanneer je beide goed hebt ingevuld zullen meer mensen doorklikken naar je website. Verwerk in je meta description tevens een duidelijke call to action en je zult merken dat je CTR en conversie verbeteren.

Zorg er tot slot voor dat je heldere en relevante URL’s gebruikt die aansluiten bij de websitestructuur. Onnodige lagen en vreemde cijfer- of lettercombinaties zijn sterk af te raden.

 

Afbeeldingen

 

Je tekst is klaar en staat in het CMS, tijd om nog even snel een foto te uploaden. IMG123 wordt aan het artikel toegevoegd en bij de beschrijving wordt nog even snel iets ingetikt…

Een veelgemaakte fout waarmee je kansen laat liggen! Google kan geen plaatjes bekijken en je zult dus met woorden duidelijk moeten maken wat de afbeelding laat zien. Dit helpt Google om nog beter te bepalen waar je pagina over gaat. Een bijkomend voordeel is dat je door het toepassen van SEO op je afbeeldingen ook gevonden wordt in de Google zoekresultaten voor afbeeldingen.

SEO voor afbeeldingen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Vermijd bestandsnamen als ‘IMG123’. Kies in plaats daarvan voor een relevante, korte beschrijving.
  • Zorg dat je afbeelding van goede kwaliteit is, maar niet te groot. Breder dan 2000 pixels is niet aan te raden.
  • Voeg een alt-tekst (alternatieve tekst) toe. Dit is een omschrijving van je afbeelding.
  • Je kunt eventueel nog een onderschrift aan je afbeelding toevoegen met een extra toelichting.
  • Gebruik waar mogelijk zoveel mogelijk uniek beeldmateriaal.

 

Linkbuilding

 

Een goede SEO strategie is niet compleet zonder linkbuilding. Maar waarom is dit zo’n cruciaal onderdeel? Wanneer er vanuit andere websites naar pagina’s op jouw site wordt gelinkt, backlinks, dan is dit voor Google een duidelijk signaal dat jouw site waardevol is. Het resultaat is meer autoriteit en een hogere ranking in de zoekresultaten.

Dit betekent echter niet dat je zoveel mogelijk links vanuit allerlei verschillende websites moet gaan verzamelen. De links moeten relevant zijn en eerlijk verkregen worden. Google kijkt of de link ook daadwerkelijk te maken heeft met jouw bedrijf en wat je doet. Links die niet relevant zijn of niet op een eerlijke manier zijn verkregen, bijvoorbeeld door AB-ruil, riskeren een penalty van Google.

We noemden al dat je met behulp van linkbuilding meer autoriteit kunt verkrijgen. De mate waarin dit gebeurt hangt grotendeels af van de websites die naar jouw site linken. Een link van een website met veel autoriteit levert meer op dan een link van een site met weinig autoriteit.

Maar hoe krijg je waardevolle links naar jouw website? Er zijn tal van websites die services bieden om links voor je te verzamelen. Dit kun je doen, maar we raden het zeker niet aan. Je kunt beter investeren in het creëren van waardevolle content, waar anderen ook daadwerkelijk naar willen linken. Wanneer je nog niet veel bekendheid hebt kun je de content onder de aandacht brengen bij bijvoorbeeld bloggers. Als het een goed stuk is zullen zij het delen met een link naar jouw site. Is je site al groter en ben je bekend bij influencers, dan zullen zij de content uit zichzelf delen.

Zorg ook dat je zelf een aantal links naar andere websites op jouw site plaatst. Dit is belangrijk om aan te tonen dat je ‘echt’ bent. Wees hier echter zuinig mee en ga niet zomaar links ruilen met andere websites. Zoals eerder genoemd kan dit een penalty van Google opleveren. Wanneer je linkt naar relevante sites met autoriteit dan kan dit Google helpen om te bepalen waar jouw site over gaat.

 

Interne linkbuilding

 

Wanneer je ergens op je website linkt naar een andere pagina op hetzelfde domein dan noem je dit een interne link. Een goede interne linkbuildingstructuur is noodzakelijk om al je pagina’s te laten indexeren door Google. Wordt er niet naar een pagina gelinkt, dan kan de ‘crawler’ van Google deze niet vinden. Daarnaast laat je Google met interne links de structuur van je website zien en kan de zoekmachine bepalen welke pagina’s op de site belangrijk zijn. Niet alleen voor Google is interne linkbuilding van belang, het draagt ook bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de site.

Het is belangrijk dat de interne links altijd relevant zijn en naar de juiste plek verwijzen. De interne links kunnen in het navigatiemenu of de footer staan, maar ook in de tekst op je pagina’s. Ook hier is relevantie ontzettend belangrijk. Zorg dat het woord (of de woorden) waar je de link aan toevoegt altijd zoveel mogelijk overeenkomt met de pagina waar je link naar verwijst. Dit maakt het voor Google makkelijker om te bepalen waar de pagina over gaat. Uitdrukkingen als ‘klik hier’ kun je beter niet gebruiken.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL