De Nederlandse e-commercemarkt is continu groeiende. En snel ook. In 2019 wordt er een jaaromzet van maar liefst €25,7 miljard verwacht; dat is een groei van 8 procent ten opzichte van 2018! Als webshop wil je natuurlijk graag mee profiteren van die groei. Hierbij is het belangrijk om je te realiseren dat consumenten niet alleen prijzen van jou en je concurrenten vergelijken, maar ook dat ze naar de ervaringen van vorige online shoppers kijken. Een goede beoordeling van je webshop is dan ook erg belangrijk. Dit is waar Google Klantenreviews van pas komt!

 

Waarom Google Klantenreviews?

 

First things first: ja, er zijn ook andere review-programma’s. Maar Google is de meest gebruikte zoekmachine in zowel Nederland, als in Europa. Dat betekent dat een groot deel van je bezoekers via een Googlekanaal met jouw webshop in aanraking komt. Daarnaast helpen reviews potentiële klanten bij het kiezen voor jouw bedrijf en zorgen ze voor betere vindbaarheid in lokale zoekresultaten. Google Klantenreviews is dus zeker een goede optie om reviews te verzamelen. In tegenstelling tot andere aanbieders biedt Google deze functie gratis aan.

Google Klantenreviews Badge

Google Klantenreview Badge met seller rating

 

Google Klantenreviews: wat houdt dat in?

 

Met Google Klantenreviews kun je feedback verzamelen van consumenten die een aankoop hebben gedaan bij jouw webshop. Via de betaalpagina kunnen consumenten zich aanmelden om (via e-mail) een enquête in te vullen en hun ervaring te beoordelen. Gebaseerd op de resultaten van deze enquête bepaald Google een verkopersbeoordeling op een schaal van 1 tot 5 sterren. Deze beoordeling wordt vervolgens weergegeven in zoekadvertenties, Shopping-advertenties en op je Google Klantenreviews-badge. Maar naast een algemene beoordeling kan Google Klantenreviews ook productreviews verzamelen. Deze worden weergeven in Shopping-advertenties, ook als een beoordeling van 1 tot 5 sterren, samen met het totaal aantal reviews. Zowel verkopersbeoordelingen als productbeoordelingen kunnen leiden tot meer relevante consumenten die je webshop bezoeken.

Google Klantenreviews bij Google ShoppingGoogle Klantenreviews bij Google Shopping

Weergave productbeoordeling (gele sterren) en seller rating (groene percentage) bij Google Shopping

 

Google Klantenreviews installeren

 

Als je de Google Klantenreviews wilt gaan gebruiken, moet je aan een paar voorwaarden voldoen. Ten eerste moet je een SSL-certificaat hebben geïnstalleerd. Daarnaast moet je een Google Merchant Center-account hebben. Houdt ook in de gaten dat je minimaal 150 reviews binnen 12 maanden met een gemiddelde van 3,5 sterren of hoger moet hebben voordat de Google Klantenreviews ook echt zichtbaar worden voor klanten.

Vervolgens kun je de aanmeldcode voor enquêtes toevoegen aan de bevestigingspagina voor bestellingen. Deze code vind je hier.

 

Google review snippet

 

Naast een beoordeling in je advertenties (ook wel seller ratings genoemd), kan je de beoordeling ook toevoegen aan organische resultaten in de vorm van een review snippet. Hiervoor moet je wel een extra stukje code toevoegen aan de code van je website. (Deze code kan je vinden in de developersomgeving van Google.) Deze markering houdt de huidige beoordeling en het aantal totale beoordelingen van je website bij, maar neemt ook de resultaten van andere reviewplatforms zoals Kiyoh en Trustpilot mee.

Google Klantenreviews in organische zoekresultaten

Weergave beoordeling Google Klantenreviews in organische zoekresultaten

 

Nepreviews

 

Het is geen geheim meer dat het manipuleren van reviews erg makkelijk is en dat je als webshop zelfs nepreviews kan kopen. Maar volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mogen reviews niet misleidend zijn en ook in de ‘Google Review and Photo Policies’ staat dat het niet is toegestaan is om valse recensies te plaatsen.

Mocht je als bedrijf last hebben van nepreviews, dan kun je deze rapporteren. Google zal vervolgens de betreffende recensie beoordelen. Als deze daadwerkelijk in strijd is met de regels, heeft Google het recht en de plicht om de recensie te verwijderen. Verder is het altijd goed om te reageren op de recensie. Laat zien dat je eventuele misstanden graag wilt ophelderen! Ook kan je natuurlijk altijd aan je klanten vragen of zij een review voor je willen schrijven op Google. Tussen positieve reviews verliezen nepreviews aan geloofwaardigheid.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Tivolilaan 205, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL