Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu heeft Google het ook officieel aangekondigd: na anderhalf jaar intensief testen gaan ze van start met mobile first indexing. Waarschijnlijk roept dit allerlei vragen bij je op. Wat houdt mobile first indexing in, heeft dit gevolgen voor mijn ranking in Google, hoe weet ik op welke manier mijn site geïndexeerd wordt… Geen zorgen, wij geven antwoord op al je vragen!

 

Indexing en ranking

 

Voordat we ingaan op de mobile first indexing is het handig om duidelijk te hebben wat ‘indexing’ eigenlijk is. Indexeren zou je kunnen zien als een soort downloaden van pagina’s, met als doel om ze toe te voegen aan de Google database. Deze taak wordt verricht door de crawler van Google; deze gaat een voor een alle pagina’s langs en analyseert de inhoud. De verzamelde informatie wordt ook gebruikt bij het bepalen van je ranking in de Google zoekresultaten. Door de content van een pagina te analyseren kan Google bepalen in hoeverre dit aansluit bij de zoekopdracht van een gebruiker.

Pas wanneer de crawler een pagina heeft geïndexeerd verschijnt deze in de Google zoekresultaten, het is dus erg belangrijk om te zorgen dat je site goed vindbaar is voor de crawler.

 

Mobiele gebruikers

 

Tot voor kort bezocht de Google crawler vrijwel altijd de desktopversie van websitepagina’s. De content van de desktopversie werd dan ook gebruikt bij het bepalen van de ranking in de zoekresultaten. Met het toenemende gebruik van smartphones leverde deze methode echter steeds vaker problemen op. Hoe dit kan? Een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik kan met de desktop indexering wel getoond worden aan mobiele zoekers, omdat de ranking wordt bepaald op basis van de geoptimaliseerde en uitgebreide desktopversie. Wanneer de Google gebruiker hier vervolgens op klikt vindt hij niet waar hij naar op zoek is, omdat de content alleen op desktop beschikbaar is.

Op dit moment raadpleegt het merendeel van de Google gebruikers de zoekmachine via een mobiel apparaat. Voor Google is dit reden voor verandering. Om ervoor te zorgen dat (de grotendeels mobiele) gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn is mobile first indexing in het leven geroepen.

 

Wat is mobile first indexing?

 

De term verklaart eigenlijk al waar we het over hebben. Mobile first indexing houdt in dat de mobiele versie van je website, voor zover mogelijk, wordt gezien als basis. Bij mobile first indexing vormen mobiele pagina’s het uitgangspunt voor de crawler. In dit geval zijn het dus ook de mobiele pagina’s die worden geïndexeerd en die gebruikt worden bij het vaststellen van je ranking in de zoekresultaten.

Dit betekent overigens niet dat het altijd de mobiele pagina’s zijn die worden getoond in de zoekresultaten. Op dit punt verandert er eigenlijk niets: Google toont nog steeds de URL, mobiel of desktop, die het meest relevant is voor de gebruiker.

 

Hoe wordt mijn site geïndexeerd?

 

Google heeft de mobile first indexing officieel aangekondigd, maar dit betekent niet dat elke site nu ook direct op deze manier geïndexeerd wordt. De transitie naar mobile first indexing gaat op een rustig tempo, om een goede ervaring voor iedereen te waarborgen.

Google analyseert elke individuele site om te bepalen of deze klaar is voor de overgang naar mobile first indexing. Wanneer je site voldoet aan de norm wordt de transitie in gang gezet. Je wordt hiervan op de hoogte gesteld via Google Search Console.

 

Responsive website? Dan zit je goed!

 

Mobile first indexing wordt steeds verder uitgerold, maar wat verandert er nu eigenlijk en kun je je hierop voorbereiden? Dat is afhankelijk van het type website.

We zijn tot de conclusie gekomen dat er in de meeste gevallen, bij responsive websites, eigenlijk niets verandert en je ook geen wijzigingen hoeft door te voeren. Bij een responsive website is je mobiele site namelijk gelijk aan de desktop versie; in dit geval komt de crawler bij mobile first indexing dezelfde content tegen als 'vroeger'. 

 

Wanneer is voorbereiding noodzakelijk?

 

In sommige situaties is het raadzaam om na te gaan of je goed voorbereid bent op de mobile first indexing. Dit is het geval wanneer:

  • De mobiele versie van je website andere URLs bevat dan de desktopversie
  • De content op je pagina’s wordt aangepast aan het apparaat dat wordt gebruikt

Zorg er in de twee bovenstaande gevallen voor dat je mobiele site dezelfde content bevat als de desktopversie, dat beide versies structured data bevatten en dat beide versies zijn voorzien van meta tags.

Heb je helemaal geen mobiele website? In dat geval wordt nog steeds de desktopversie geïndexeerd, maar dan door de mobiele Googlebot. Het is aan te raden om je website mobielvriendelijk te maken, dit is namelijk ook van invloed op je ranking in Google.

 

Invloed op de ranking in Google

 

Tot slot: mobile first indexing zegt enkel iets over de manier waarop content door Google wordt verzameld, de manier waarop je ranking wordt bepaald verandert niet. De ranking is nog altijd afhankelijk van veel verschillende factoren, waaronder de mobielvriendelijkheid van een site.

De mobile first indexing heeft dus niet direct invloed op je ranking. Maar, wanneer je mobiele content een stuk beperkter is dan de content van je desktopversie kan de mobile first indexing wel een negatief effect hebben op je ranking.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL