Het is in Nederland druk geworden met online aanbieders, inmiddels zijn er ongeveer 80.000 webwinkels actief. Uit onderzoek van Dataprovider blijkt dat slechts een derde van alle online aanbieders veel activiteit vertoont, de rest leidt een min of meer slapend bestaan. Door het grote aantal aanbieders wordt het een verdringingsmarkt en is er steeds meer marketingbudget nodig om online zichtbaar en vindbaar te zijn.
Ook is er sprake van consolidatie, waarbij online platformen als bol.com, Coolblue, Zalando en Amazon steeds groter worden. Voor kleinere aanbieders wordt het alsmaar moeilijker om hetzelfde serviceniveau te bieden en op te boksen tegen de professionele aanpak van de grotere spelers.
Op de online markt voor bijvoorbeeld hypotheken, reizen, boeken, elektronica, verzekeringen of mode is al vrijwel geen plek meer te veroveren. Echter, er zijn voldoende niche markten waar slimme aanbieders een plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van fair trade producten, gepersonaliseerde producten, e-learning en specifieke wellness- en sportartikelen.
Het belang van CRO neemt toe en geeft uiteindelijk de doorslag
In een competitieve online markt gaat het professioneel toepassen van CRO, Conversion Rate Optimisation, uiteindelijk bepalen wie er wint. De speler die het gehele conversie optimalisatie proces het beste beheerst, gaat namelijk zijn opbrengsten maximaliseren. Een hoog conversiegetal betekent dat je per 100 bezoekers veel bestellingen krijgt, hierdoor kun je meer budget vrijmaken voor optimalisatie van het gehele online proces. Inclusief zaken als content marketing, usability verbeteringen, data analyse, A/B testen en het professionaliseren van de customer service. Hierdoor stijgt het conversiegetal verder en nemen ook de opbrengsten exponentieel toe. Dan is er opnieuw weer extra budget voor marketing, advertising en optimalisatie. Op deze manier ontstaat er een vliegwieleffect en neemt de winnende speler steeds meer afstand van zijn online concurrenten in hetzelfde segment.
Conversie optimalisatie
Vanzelfsprekend is het gehele proces van conversie optimalisatie geen eenvoudige klus. Het vereist structuur, discipline, budget en een data-gedreven besluitvormingsproces. Er is kennis nodig op het gebied van marketingstrategie, design, webdevelopment en online marketing. Het team van Conversie.nl is hier dagelijks mee bezig en werkt voor gerenommeerde A-merken, innovatieve producenten en ambitieuze start-ups. Conversie optimalisatie is een interessant vakgebied dat zich de komende jaren in hoog tempo verder zal ontwikkelen. We houden je op de hoogte.