Overweeg je om je webshop internationaal uit te breiden? Kijk eens naar de mogelijkheden van Amazon, via deze internationale marktplaats kun je een enorme doelgroep bereiken. Je kunt over de grens verkopen, ook als je geen meertalige webshop hebt. Maar, hier komt meer bij kijken dan enkel producten toevoegen en wachten tot er besteld wordt. Het algoritme van Amazon bepaalt de ranking van een productvertoning. Een goede ranking is belangrijk om succesvol te verkopen via Amazon… Maar hoe krijg je die?

 

Nederlandse Amazon?

 

Amazon heeft in totaal vijf Europese marketplaces: Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it en Amazon.es. Dit betekent echter niet dat er alleen in deze landen via Amazon wordt gekocht, ook consumenten uit andere landen kunnen bestellen via Amazon. Amazon groeit wereldwijd en steeds meer Nederlandse bedrijven ontdekken de internationale verkoopkansen van de marketplace. In Nederland is Amazon misschien (nog) niet groot, in Duitsland is Amazon het belangrijkste en grootste e-commerce platform.

Amazon.nl bestaat wel, maar hier kunnen alleen Kindle e-books gekocht worden. Voor andere producten kunnen wij terecht op Amazon.de, welke is geoptimaliseerd voor de Nederlandse consument en in het Nederlands vertaald is. Daarnaast is ook de service Amazon Prime beschikbaar in Nederland en kan er op Amazon.de betaald worden met iDEAL.

 

Amazon product ranking

 

Via Amazon bereik je een enorme internationale doelgroep, maar wanneer je producten niet goed ranken of helemaal niet worden vertoond zullen de resultaten tegenvallen. Net als bij Google is de klikratio op de eerste pagina het beste. Ga je aan de slag met verkopen via Amazon, zorg dan dat je goed voorbereid bent en weet hoe de ranking wordt bepaald. Op deze manier vergroot je de kans dat jouw product op de eerste pagina wordt vertoond.

De ranking van een organische productvertoning is afhankelijk van twee factoren:

  1. De prestaties: verkopen, conversiepercentage en klikratio.
  2. De relevantie: in hoeverre is de productvertoning relevant voor een zoekopdracht?

 

Ranking beïnvloeden

 

Je weet nu hoe de ranking wordt bepaald, maar nog niet hoe je deze kunt beïnvloeden. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen, we zetten de drie belangrijkste tips voor je op een rijtje:

 

  1. Productpresentatie

Een complete en aantrekkelijke productpresentatie bepaalt of mensen klikken op jouw product en een aankoop doen. Wanneer je hier slim gebruik van maakt heeft het niet alleen een positief effect op de prestaties. Een complete productpresentatie, met de juiste keywords, laat ook de relevantie van een product zien.

Zorg voor een duidelijke titel, omschrijving en opsomming van kenmerken. Vermeld de kleur(en) en de afmeting en voeg duidelijke foto’s toe. Let op: vergeet niet om een hoofdafbeelding te kiezen, anders wordt je product niet vertoond.

 

  1. Keywords

Net als Google kijkt Amazon naar keywords om de relevantie van een productvertoning te bepalen. Wanneer je productomschrijving niet aansluit bij de zoekopdracht, dan wordt het product niet vertoond. Amazon kijkt naar alle informatievelden om de relevantie te bepalen. Dat houdt in: titel, opsomming, omschrijving, merk en verkoper. Maak je gebruik van Amazon Seller Central? Vergeet dan niet om de keywords ook toe te voegen in het daarvoor bestemde invulveld.

 

  1. Prijs, reviews & leveringsvoorwaarden

Met name de klikratio, maar ook het conversiepercentage en de verkopen worden beïnvloed door de prijs, reviews en leveringsvoorwaarden. Wanneer iemand twijfelt tussen jouw product en die van een andere verkoper, dan kan dit de doorslag geven. Welk product heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding, welke wordt het snelste geleverd, welke heeft de beste reviews en welke wordt geleverd met Amazon Prime?

 

Aan de slag

 

Ben je overtuigd van de kansen die Amazon biedt en wil je aan de slag met internationaal verkopen? Houd bovenstaande tips in gedachten en maak weloverwogen keuzes, waarbij je rekening houdt met het algoritme van Amazon én met de overwegingen van de consument. De twee factoren (prestaties en relevantie) hangen nauw met elkaar samen. Is jouw product relevant, dan krijgt deze een hogere ranking. Een hogere ranking levert over het algemeen meer verkopen op waardoor het product nog beter wordt vertoond.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL