Influencer marketing is de laatste jaren flink in populariteit toegenomen. Het is uitgegroeid tot een veelgebruikt marketingmiddel, dat ingezet wordt voor verschillende doeleinden. Kies je voor een influencer die echt goed past bij jouw merk, dan kun je hier enorm veel profijt van hebben. Je kunt het onder andere inzetten om de bekendheid van je merk of product te vergoten, om verkoop te stimuleren en om interactie met je doelgroep te creëren. Maar er is nog iets wat samenwerken met influencers erg interessant maakt, namelijk het linkbuilding aspect.

 

Linkbuilding

 

Voor wie niet precies weet wat linkbuilding inhoudt, zullen we dit eerst kort toelichten. Backlinks van andere domeinen zijn van invloed op je ranking in de zoekresultaten van Google. Wanneer een ander domein linkt naar een pagina op jouw website, dan is dit voor Google een teken dat er waardevolle content op deze pagina staat. Het is echter wel belangrijk dat het een relevante link is. Simpelweg linkjes (laten) plaatsen op websites die niets te maken hebben met jouw bedrijf of product heeft minder zin. Naast relevantie heeft ook de autoriteit van het verwijzende domein invloed op de waarde van de link. Hoe meer autoriteit het verwijzende domein heeft, des te meer waarde levert de geplaatste link op.

 

Samenwerken met bloggers

 

Linkbuilding is een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie. Maar hoewel het misschien simpel klinkt, kan het verzamelen van relevante links best een uitdaging zijn. Vooral voor wat onbekendere bedrijven of merken. Vaak lukt het wel om links te verkrijgen van een aantal kleine domeinen, bijvoorbeeld verwerkt in een gastblog of nieuwsartikel. Hiermee ben je al een heel eind, maar bij voorkeur bestaat je backlinkprofiel ook uit een aantal grotere verwijzende domeinen. En dat is waar de grootste uitdaging ligt. Want hoe pak je dit aan? Onze tip: ga samenwerken met bloggers. Naast de links die je hiermee verzamelt, heeft het ook nog andere voordelen. Een win-win situatie dus.

 

De voordelen van linkbuilding met bloggers

 

Kies je ervoor om bloggers in te zetten als onderdeel van je linkbuildingstrategie dan kun je hier op verschillende manieren profijt van hebben.

Allereerst levert het uiterst relevante links op, mits je voldoende aandacht besteed aan het selecteren van de juiste samenwerkingspartners. Een blogger die schrijft over onderwerpen die aansluiten bij jouw product of merk, en een link plaatst in een artikel dat specifiek gaat over jouw product of merk, is logischerwijs het meest relevant. Deze relevantie heeft een positief effect op de linkwaarde. Let op: de uiteindelijke linkwaarde hangt natuurlijk af van meerdere factoren.

Tot zover het grote voordeel met betrekking tot linkbuilding. Tijd om in te zoomen op de voordelen van influencer marketing. Wanneer je goed nadenkt over de opzet van de campagne kun je nog veel meer resultaat uit een samenwerking halen, want de inzet van bloggers levert naast relevante links ook waardevolle content op. Het is hierbij belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt; wat wil je met de campagne bereiken? Meer naamsbekendheid, conversies stimuleren, interactie met de doelgroep, etc. Aan de hand van het doel kun je samen met de blogger bepalen wat voor soort content hier het meest geschikt voor is. Er is sprake van een samenwerking, waardoor je tot op zekere hoogte inspraak hebt op de content die over jouw product of merk wordt gepubliceerd. Maar, wees hier wel voorzichtig mee. Houd het bij globale richtlijnen en laat de blogger verder zoveel mogelijk vrij. Vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking en daarnaast levert een frisse blik vaak ook nog eens leuke nieuwe inzichten, toepassingen of ideeën.

Tot slot is samenwerken met bloggers erg efficiënt. Het opzetten van een samenwerking, zowel voor linkbuilding als influencer marketing doeleinden, kost de nodige tijd. Daarnaast zit er in de meeste gevallen ook een financiële vergoeding aan vast. Als je ervoor kiest om bloggers in te zetten voor linkbuilding sla je twee vliegen in één klap, en kun je dus tijd en geld besparen.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL