Is goede leadopvolging een uitdaging voor jouw bedrijf? Onze gastblogger Saskia Dors geeft je graag een aantal tips!

Word jij ook altijd geleefd door de waan van de dag? Dat je op vrijdag weleens denkt: nu ben ik nog niet toegekomen aan wat ik eigenlijk deze werkweek wilde doen? Heb je een commerciële functie? Dan komt dit vast bekend voor. Een telefoontje hier, een afspraak daar, een klant met een probleem, een collega die je hulp nodig heeft; niet vreemd dat jij jouw eigen taken telkens uitstelt hierdoor. Maar wat is belangrijker? Moet je die lead of prospect niet bellen voordat hij bij de concurrent aanklopt? Het zou jammer zijn als je hierdoor omzet mist. Ik geef je graag een aantal tips voor goede leadopvolging. Want het is veel makkelijker dan je wellicht denkt…

 

Focus

 

Geef (potentiële) klanten aandacht. Uit ervaring weet ik dat beslissingen op gevoel gemaakt worden. Als jij een klik hebt met de klant, dan volgt er vertrouwen. Focus dus op die band met je prospects en leads en niet op wat allerlei anderen van je verwachten. Zorg er vooral voor dat je niet urenlang in gesprek gaat, maar: 

  • Toon oprechte interesse voor zijn/haar vraagstuk
  • Wees duidelijk in wat jij voor hem/haar kan betekenen
  • Laat regelmatig iets van je horen
  • Denk proactief mee in oplossingen

Een kort mailtje, appje of telefoontje met een specifieke vraag is genoeg. Door met hem/haar mee te denken en er voor hem/haar te zijn, geef je deze klant een goed gevoel.

 

Consistentie

 

Zorg dat jouw administratie op orde is. Wat heb je de laatste keer besproken? Waar liep de persoon in kwestie tegenaan? Maak daar altijd aantekeningen van. Dan kun je hierop inhaken bij een volgend gesprek. Wees niet bang om contact te zoeken maar bel, mail of app wel met een doel. Door jouw (potentiële) klant te bieden wat hij/zij nodig heeft, zal hij jouw telefoontje waarderen. Mocht je moeite hebben met het opvolgen van klantcontacten, plan dan de contactmomenten in je agenda. Zo werk je consistent aan goede leadopvolging die leidt tot meer omzet en klanttevredenheid.

Laat ‘geen tijd’ nooit een excuus zijn…

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL