Google Analytics bevat veel verschillende rapportages, één daarvan is de lifetime value. Het rapport is terug te vinden in elk Analytics account en je hoeft geen extra script aan je website toe te voegen. Wanneer je weet wat de lifetime value precies inhoudt en welke mogelijkheden het rapport biedt, dan kun je er zeer waardevolle inzichten uithalen. Benieuwd welke inzichten dit zijn en hoe je het beste te werk kunt gaan? Ik vertel je er graag meer over.

 

Waarde van gebruikers

 

Het rapport lifetime value toont de waarde van gebruikers voor een periode van (maximaal) 90 dagen. In dit rapport zie je dus hoe de waarde van een gebruiker zich ontwikkelt in de loop der tijd. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om de ROI (return on investment) van een promotie, actie of campagne te bepalen.

 

LTV-waarde en acquisitieperiode

 

Het rapport lifetime value kan erg nuttig zijn, mits je weet hoe je ernaar moet kijken en welke dingen je kunt instellen. We zetten de nodige informatie en mogelijkheden voor je op een rijtje.

Het rapport bevat verschillende LTV (lifetime value) waarden die je kunt bekijken:

  • Behaalde doelen per gebruiker
  • Opbrengst per gebruiker
  • Paginaweergaven per gebruiker
  • Sessieduur per gebruiker
  • Sessies per gebruiker
  • Transacties per gebruiker

Je kunt een afzonderlijke waarde bekijken of, door op het plusje te klikken en een tweede waarde te selecteren, statistieken vergelijken.

Met de acquisitieperiode geef je aan welke groep gebruikers je wilt analyseren. Het rapport lifetime value toont data die is gebaseerd op de gegevens van alle gebruikers die in de aangegeven periode zijn geacquireerd. Stel hier bijvoorbeeld de looptijd van een campagne in.

 

Lifetime value analyseren

 

Nu je weet welke dingen je kunt instellen, wordt het tijd om de data te bekijken. Het rapport bevat een diagram en een tabel.

  • Diagram
    De lifetime value duurt maximaal 90 dagen. De X-as van het diagram kun je instellen per dag, week of maand. In het diagram zie je de cumulatieve statistische waarden gedurende de levensduur van de gebruiker. Bij elke dag (of week/maand) wordt het gemiddelde van alle gebruikers op het desbetreffende moment in de customer lifetime weergegeven. De customer lifetime begint voor elke gebruiker op de dag van acquisitie; dit is dag 0 in het diagram.

  • Tabel
    In het diagram zie je het verloop van de lifetime value voor de groep met gebruikers die je hebt geselecteerd bij de acquisitieperiode. Dit geeft snel en overzichtelijk inzicht in wat een gebruiker waard is, en wat je maximaal uit wil/kan geven aan de acquisitie.

    Maar, je kunt nog verder gaan. Met de gegevens in de tabel analyseer je welke impact verschillende kanalen hebben op de lifetime value. Ook kun je de impact van individuele campagnes en verwijzende domeinen analyseren.

    In de tabel worden de acquisitiedetails van de gekozen LTV-waarde weergegeven. Hier kun je per kanaal, bron, medium of campagne het aantal gebruikers, de totale LTV-waarde en de LTV-waarde per gebruiker bekijken. Hiermee zie je direct wat goede resultaten oplevert en waar je wellicht nog een keer kritisch naar moet kijken.

 

Waarom lifetime value zo waardevol is

 

In Analytics vind je een hele verzameling aan rapporten. Welk rapport je het beste kunt raadplegen is afhankelijk van de inzichten waar je naar op zoek bent. De lifetime value is in veel gevallen zeer waardevol. Nog niet overtuigd?

De lifetime value geeft een duidelijk beeld van wat een gebruiker op langere termijn oplevert en maakt het makkelijker om te bepalen wat je maximaal uit wilt geven aan de acquisitie. In tegenstelling tot andere rapporten in Analytics worden bij de lifetime value alle conversies en gebruikersdata tot 90 dagen na de acquisitieperiode toegekend aan de initiële acquisitie.

Voorbeeld: een gebruiker bezoekt op dag 0 voor het eerst je website via een Google Ads campagne en koopt niets, bezoekt vervolgens je website nog een aantal keer direct of organisch en doet na 30 dagen een aankoop.

In de meeste analyses en rapporten zie je niet meer terug dat deze aankoop is begonnen bij de Google Ads campagne, waardoor het lijkt alsof deze click niet geconverteerd heeft. Bekijk je de resultaten over de langere termijn, dan heeft deze click wél geconverteerd. Waar je in eerste instantie ‘verlies’ lijkt te maken op een click, blijkt deze wel degelijk resultaat op te leveren. En dat zie je terug bij de lifetime value. Het rapport geeft op deze manier meer inzicht in de ROI.

 

Expert nodig?

 

Laat je de analyses liever aan een expert over? Wij helpen je graag verder! Niet alleen met de lifetime value, maar met alles wat te maken heeft met conversie optimalisatie. Je kunt ons bellen, mailen of het contactformulier invullen voor een vrijblijvende kennismaking. We zijn benieuwd naar je online ambitie en denken graag met je mee.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL