Als internetbureau maken wij graag gebruik van dashboards, zowel intern als bij onze opdrachtgevers op de werkvloer. Met een online marketing dashboard kun je namelijk alle belangrijke KPI’s in één overzicht weergeven. Hiermee kunnen (online) marketing werkzaamheden realtime bijgestuurd worden en daarnaast versterkt het de focus van marketeers. Maar, er is ook een keerzijde: het gevaar van beknopte data. Benieuwd wat we hiermee bedoelen en hoe je hiervoor waakt? We leggen het graag aan je uit.
Wat bedoelen we met ‘het gevaar van beknopte data’?
Met een online dashboard heb je in één oogopslag de voortgang en status van projecten in beeld. Heel handig en efficiënt, maar het heeft ook een keerzijde. Een dashboard geeft inzicht in de resultaten, maar niet of nauwelijks hoe deze resultaten zijn behaald. Vaak zijn er wel vermoedens: een aanpassing in de campagne, de aanloop naar een feestdag, invloed van het weer, etc. Het gevaar van een dashboard is dat je resultaten gaat onderbouwen met aannames, gebaseerd op beknopte data.
Verdiep je in de data
Als je je bewust bent van het gevaar van een dashboard dan ben je al goed op weg. De volgende stap is om ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Verdiep je met enig regelmaat eens in de echte data en hou je niet alleen vast aan de beknopte weergave op het dashboard. Soms kom je al een heel eind met een middagje ‘graven’ in Google Analytics, maar ga ook eens in gesprek met klanten of gebruikers en maak gebruik van tracking tools.
Door terug te gaan naar de kern van de data kun je tot inzichten komen die je anders nooit had gevonden. Hele waardevolle inzichten zelfs waarmee vaak een flinke verbeterslag in de online customer journey gemaakt kan worden. Ook geeft het inzicht in eventuele technische problemen die anders pas veel later of misschien zelfs nooit opgemerkt zouden worden. Kortom, door je te verdiepen in data kun je jouw online online resultaten een flinke boost geven!