Maak jij al gebruik van cornerstone content en topic clusters op je website? Het is een fijne basis om structuur aan te brengen op je website én het kan je helpen om hoger in de Google rankings te komen. Benieuwd hoe dit werkt? We leggen het graag aan je uit.

 

Wat zijn cornerstone content en topic clusters?

 

Cornerstone content en de bijbehorende topic clusters kun je zien als een soort mindmap: een hoofdpagina gericht op de belangrijkste zoekterm in het midden, omringd door subpagina’s over hetzelfde hoofdonderwerp, die zich richten op de verwante longtail zoektermen.

De pagina in het midden bevat de meeste en belangrijkste informatie: de cornerstone content. Dit wordt ook wel pillar content of een pillar page genoemd. De subpagina’s van een pillar page zijn informatieve pagina’s of blogartikelen die inzoomen op één specifiek onderdeel van het hoofdonderwerp.

Onderstaande afbeelding visualiseert een topic cluster. Het blauwe rondje in het midden is de cornerstone content pagina, de rode figuren zijn de informatieve pagina's en blogartikelen en de blauwe lijnen geven de links van de onderliggende pagina's naar de cornerstone content weer.

 

De kenmerken van een cornerstone content pagina

 

In vergelijking tot een ‘normale’ webpagina of een gemiddeld blogartikel, kenmerkt een cornerstone content pagina zich door de grote hoeveelheid tekst. Belangrijk hierbij is dat het waardevolle, informatieve content is die aansluit op de behoefte van de bezoeker. Vaak is een cornerstone content pagina voorzien van een inhoudsopgave met ankerlinks om direct naar een bepaald gedeelte op de pagina te kunnen navigeren, zonder dat de gebruiker hiervoor hoeft te scrollen en zoeken.

De cornerstone pagina’s zijn het belangrijkste van je website en bevatten verwijzingen naar de verwante subpagina’s om lezers van aanvullende informatie te voorzien. Richt je dit op een goede manier in, dan kun je websitebezoekers op een natuurlijke wijze door je website begeleiden. Door steeds in te spelen op de informatiebehoefte van de gebruiker zorg je dat iemand langer op jouw site blijft. Dit kan resulteren in een lager bouncepercentage en langere sessieduur.

Om een pagina met veel tekst aantrekkelijk te maken en leesbaar te houden is het belangrijk om goede visuals toe te voegen. De pagina met cornerstone content kun je afsluiten met een conclusie en een of meerdere CTA’s.

 

Interne linkbuilding met topic clusters

 

Door vanuit cluster pagina’s een verwijzing te plaatsen naar je cornerstone content pagina, benadruk je dat dit een belangrijke pagina is. Hierbij kun je het beste linken vanaf de pagina’s die het hoogste ranken voor relevante zoektermen, voor Google hebben deze pagina’s namelijk de meeste waarde. Als je vanaf deze pagina’s linkt naar de cornerstone content pagina, dan is dit voor Google een signaal dat dit de belangrijkste pagina is.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL