Halloween is nog geen maand geleden of het is alweer tijd voor het volgende uit-Amerika-overgewaaide fenomeen: Black Friday. Maar waarom noemen we het eigenlijk Black Friday? En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen Black Friday in Nederland vergeleken met de Verenigde Staten?

 

Hoe is Black Friday ontstaan?

 

Black Friday is de dag na Thanksgiving, een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada. In de Verenigde Staten wordt Thanksgiving gevierd op de vierde donderdag van November, wat betekent dat Black Friday dit jaar op 29 november valt.

De eerste grote shoppingadvertenties voor de dag na Thanksgiving kwamen van warenhuis Macy’s tijdens de eerste editie van hun jaarlijkse Thanksgiving Day Parade. De naam ‘Black Friday’ zou pas tientallen jaren later verschijnen.

 

De eerste Macy's Parade 1924

De eerste Macy's Thanksgiving Parade (1924). Bettman Archive/Getty Images.

 

De term ‘Black Friday’ is ontstaan in de jaren 1950 in Philadelphia. Het werd voor het eerst gebruikt door de politie om de chaos te beschrijven die plaatsvond op de dag na Thanksgiving, toen hordes shoppers en toeristen de stad binnenstroomden in aanloop naar de grote football-wedstrijd van het leger en de marine.

Vanaf de jaren 70 en 80, toen de term zich naar andere Amerikaanse steden verspreidden, veranderde het verhaal achter het ontstaan van de naam ‘Black Friday’ en werd meer gelinkt aan de retailers. Toen winkeliers in de Verenigde Staten vroeger hun boekhouding deden, noteerden ze namelijk de winst in zwart en verliezen in rood. Er wordt gedacht dat veel winkels het grootste deel van het jaar ‘in het rood’ stonden, maar de dag na Thanksgiving ‘in het zwart’. Een zwarte vrijdag, of Black Friday, dus.

 

Cyber Monday

 

Het staat misschien nog niet zo lang als Black Friday, maar door de ontwikkeling van technologie en online winkelen is er sinds 2005 ook een speciale dag voor exclusieve deals en kortingen voor online retailers. Deze dag staat beter bekend als Cyber Monday en is in de Verenigde Staten misschien nog wel een groter succes dan Black Friday. Adobe Analytics ontdekte vorig jaar namelijk dat er op Cyber Monday in de VS meer online aankopen werden gedaan dan op Black Friday zelf.

 

Black Friday in Nederland vs. de Verenigde Staten

 

Black Friday is Nederland is eigenlijk niet te vergelijken met Black Friday in de Verenigde Staten. Ten eerste zijn de kortingen in de Verenigde Staten een stuk hoger, namelijk 70%, 80% en in sommige gevallen zelfs 90%. Dit soort kortingen zie je eigenlijk niet of nooit in Nederland. Hier is Black Friday vooral een extra aanleiding voor retailers om winst te maken. De kortingen zijn niet te hoog en gelden slechts voor een klein gedeelte van het assortiment. Een traditionele Black Friday is het dus niet echt…

Daarnaast worden Nederlandse Black Friday aanbiedingen vooral online aangeboden worden. Dit terwijl de Black Friday aanbiedingen in de Verenigde Staten ook voor een groot deel in fysieke winkels aangeboden worden. En omdat de kortingen zo hoog zijn staan er vaak al hordes mensen voor de deur voordat de winkel of winkelcentra überhaupt opengaat. De grote mensenstroom leidt ieder jaar weer tot gevechten en mensen die vertrapt worden onder het gedrang.

Toch wordt Black Friday in Nederland ieder jaar een beetje groter. In 2017 wisten winkels gemiddeld zo’n 22 procent meer omzet te draaien dan in 2016. Bij online winkels steeg de omzet zelfs met 42 procent. En vorig jaar werd er tussen Black Friday en Cyber Monday maar liefst 10 miljoen keer met iDEAL afgerekend. De totaalwaarde: 850 miljoen euro. Dat is 72% meer omzet dan tijdens een regulier weekend. En dit jaar ligt het zoekverkeer bij Google in de aanloop naar Black Friday 49 procent hoger dan in 2018.

 

Ondanks dat Black Friday in Nederland er dus heel anders uit ziet dan in de Verenigde Staten, is er veel potentieel voor webshops om extra omzet te halen van deze dag tot Cyber Monday. Ieder jaar wordt er steeds meer geld verdiend rond het Black Friday en ook dit jaar ziet het er weer gunstig uit. Doet jouw webshop mee aan Black Friday en/of Cyber Monday? Waarom wel of niet?

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Tivolilaan 205, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL