Wil je jouw conversie nog verder optimaliseren? Of heb je een laag of dalend conversiepercentage en kun je niet achterhalen waar het probleem precies zit? Dan is Hotjar wellicht een handige tool om dit verder te onderzoeken. Hotjar beschikt over maar liefst 8 functionaliteiten om bezoekers op je website te volgen en analyseren. In deze blog zullen we de mogelijkheden en functionaliteiten van Hotjar verder uitlichten.

 

Heatmaps

 

Met deze functie kun je zien waar je bezoekers op klikken, hoe ze bewegen over het scherm en hoe ver er gescrold wordt op de pagina. Per gebruikt device (desktop, tablet of mobiel) van de gebruiker wordt dit opgeslagen. De heatmaps zijn te downloaden en kunnen gedeeld worden. Met heatmaps krijg je inzichtelijk hoe gebruikers navigeren op je pagina, welke categorieën, buttons of afbeeldingen populair zijn.

 

 

Visitor Recordings

 

Met de Visitor Recordings kun je precies zien hoe individuele gebruikers hun muis over het scherm bewegen, waar ze klikken en waar ze typen. Hierbij kun je filteren welke pagina(‘s) je wilt monitoren. Verder kun je bijvoorbeeld filteren op sessies die meer dan 30 seconden hebben geduurd of sessies die een klik of scrol bevatten.

Door de recordings nauwkeurig te monitoren kun je door de ogen van de eindgebruiker de gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop testen en eventuele obstakels identificeren.

 

 

Conversie Funnels

 

Het proces tot het doen van een aankoop wil je zo goed mogelijk in beeld hebben. Om het conversieproces te optimaliseren kun je gebruik maken van de volgende functionaliteit van Hotjar: de Conversie Funnel. Wanneer je deze functie instelt dan kun je het proces tot het doen van een conversie overzichtelijk in beeld brengen. Aan de hand van een trechter zie je waar in het proces bezoekers afhaken. Nu kan dit natuurlijk ook met Google Analytics… Waarom zou je dit dan met Hotjar analyseren? Het voordeel van de Conversie Funnel van Hotjar ten opzichte van Google Analytics is dat je aansluitend de sessies van de afhakers kunt terugkijken bij de Visitor Recordings. Hiermee kun je analyseren waarom de bezoekers, voor het doen van de conversie, zijn afgehaakt.

 

 

Form Analysis

 

Met deze functie kun je formulieren op je website analyseren. Voor sommige websites is het moment waarop iemand zijn gegevens achterlaat, een conversie. Wanneer een bezoeker is begonnen met het invullen van een formulier wil je niet dat deze alsnog afhaakt voor het converteren. Met deze tool van Hotjar kun je zien hoe lang bezoekers doen over het invullen van individuele velden in het formulier en waar ze afhaken.

 

Feedback Polls

 

Naast het analyseren van het gedrag van de bezoekers op je website kun je natuurlijk ook direct om feedback vragen. Dit kan met de Feedback Poll. Hierbij toon je een widget op je website die de mogelijkheid biedt om feedback te verzamelen. Onderstaand een aantal functionaliteiten van deze poll.

  • Je kunt zelf instellen waar op de pagina de feedback widget getoond moet worden, welke kleur deze heeft en natuurlijk welke tekst hierin staat.
  • Er kan gekozen worden om de feedback widget direct te laten zien aan je bezoeker, na een aantal seconden, wanneer de bezoeker een stuk naar beneden heeft gescrold of wanneer de bezoeker op het punt staat om de pagina te verlaten.
  • De vragen kun je zelf toevoegen en het soort antwoord kan ingesteld worden. Dit kan een tekstblok (kort of lang) zijn, maar ook een radio button, checkbox of NPS (Net Promotor Score),
  • Er kan een persoonlijk bedankbericht ingesteld worden.

Na het verzamelen van de gewenste feedback kun je vervolgens in de backoffice van Hotjar je feedback analyseren aan de hand van handige grafieken.

 

Incoming Feedback

 

Een mooie extra bij het verzamelen van feedback is de nieuwe Incoming Feedback tool van Hotjar. Hiermee kun je de bezoeker de mogelijkheid geven om een element van de pagina te selecteren waar de feedback over gaat. Hiermee is de bezoeker nog beter in staat om gericht aan te geven wat hij goed vindt aan je site of waar hij graag verbetering ziet.

 

Surveys

 

Geven de Feedback Polls en de Incoming Feedback niet voldoende inzicht? Dan kun je nog een stapje verder gaan met de Surveys. Hiermee kun je meerdere vragen stellen in een enquête aan je bezoeker. Deze survey kun je instellen voor de gewenste pagina(‘s) door middel van een pop up. De survey kun je net als de feedback widget personaliseren.

 

Recruiters

 

Met deze functie kun je gebruikers uitnodigen voor nieuwsbrieven of bijvoorbeeld gebruikerstesten. Hierbij kun je de volgende gegevens van je bezoeker verzamelen:

  • Naam
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • E-mail
  • Telefoonnummer
  • Geslacht

Is een veld overbodig? Dan kun je deze uitzetten. Andere data dan de bovenstaande gegevens verzamelen is helaas niet mogelijk. De verzamelde data kun je in Hotjar bekijken en indien gewenst exporteren naar een Excel. 

 

Hotjar instellen?

 

Al met al is Hotjar een veelzijdige en functionele tool die zeer eenvoudig in gebruik is. Heeft het je interesse gewekt maar weet je nog niet helemaal zeker wat het voor jou kan betekenen? Hotjar heeft een gratis versie waarmee je vrijblijvend kunt beginnen. De gratis versie geeft je een duidelijk beeld van de mogelijkheden van deze tool. Hulp nodig? Neem contact op met één van onze specialisten!

 

 

 

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL