Voor webshops is een goedwerkende checkout-pagina van groot belang. Wanneer een bezoeker op deze pagina terecht komt, is er vaak een koopintentie en verwacht je dat de consument tot betaling overgaat. Maar helaas is er in dit proces ook altijd een percentage bezoekers dat afhaakt.

Dat is zonde van alle marketinginspanningen die eraan vooraf zijn gegaan, dus als webshop wil je dit percentage afhakers zo laag mogelijk houden. Hieronder enkele tips om te komen tot een perfecte checkout pagina.

 

Tip 1: Een eenvoudige checkout

 

Online shoppers zijn geneigd om af te haken zodra iets onduidelijk is. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat de betaalpagina geen overbodige elementen bevat die de bezoeker van het aankoopproces afleiden en extra vragen oproepen. De aandacht van de klant moet volledig op de online checkout liggen. Als er weinig informatie nodig is om het aankoopproces te voltooien, dan is een one-step-checkout de beste optie. Bij elke stap in het proces kan een bezoeker namelijk uitvallen, dus des te minder stappen de klant hoeft te doorlopen, des te groter de kans dat ze het aankoopproces succesvol doorlopen.

 

Tip 2: Geen verplichtingen

 

Wanneer websitebezoekers hebben besloten om over te gaan tot aankoop is het belangrijk dat zij dit aankoopproces zo efficiënt mogelijk kunnen doorlopen. Veel klanten haken dan ook af wanneer ze verplicht een account aan moeten maken om iets online te kunnen bestellen. Het is daarom belangrijk om je bezoekers meerdere keuzes te geven tijdens de checkout: een nieuw account aanmaken, inloggen als bestaande klant of afrekenen als gast.

 

Tip 3: Duidelijke en zo kort mogelijke formulieren

 

Online formulieren zijn de ideaal om meer te weten te komen over je klanten. Dit moet alleen niet ten koste gaan van een onduidelijk of langdradig formulier. Vraag daarom alleen maar naar de noodzakelijke informatie en geef het tijdig aan wanneer velden onjuist of niet zijn ingevuld. En geef hier een sympathieke melding, geen ‘error’ of andere onvriendelijke IT term.

 

Tip 4: Een overzichtelijke winkelwagen

 

Een overzichtelijke winkelwagen is essentieel voor klanten om te begrijpen wat ze uiteindelijk gaan bestellen en hoe veel ze dat gaat kosten. Geef daarom al in de winkelwagen aan wat de totale kosten zullen zijn, maar biedt tegelijkertijd ook de optie om de kwantiteit van producten te wijzigen of producten uit de winkelwagen te verwijderen.

 

Tip 5: Wees duidelijk wat betreft extra kosten

 

Als klanten extra moeten betalen bij de aankoop van jouw product of dienst, is het belangrijk om dit op tijd aan te geven. Klanten stellen het over het algemeen niet op prijs als er opeens onverwachtse kosten bij de verwachte totaalprijs op komen en zijn in dat geval snel geneigd om af te haken.

 

Tip 6: Een goede en veilige betaalpagina

 

De betaalpagina is een van de laatste stappen in het onlineaankoopproces. Daarom is belangrijk dat je hier nogmaals je klant overtuigd om de bestelling te voltooien. Dit doe je door middel van het aanbieden van verschillende betaalmogelijkheden (bijvoorbeeld iDEAL, creditcard of PayPal), maar ook door bijvoorbeeld een keurmerk toe te voegen.

 

Tip 7: Testen, testen, testen!

 

Voorgenoemde tips zullen ongetwijfeld invloed hebben op je conversieratio, maar als je nog een stap verder wilt gaan, zul je moeten testen! Elke webshop heeft namelijk een unieke combinatie van doelgroep, merken en producten, dus niet alle aanpassingen zullen evenveel succes hebben. Het is dan ook belangrijk om in de gaten te houden waar in het aankoopproces je klanten uitvallen en of alles naar behoren werkt. Wat ook erg goed werkt zijn A/B-testen waarmee je oneindig veel keuzes wat betreft design, lay-out, content en techniek kan testen onder je websitebezoekers.

 

Tip 8: Testen van de ‘niet-happy-flow’

 

Het is niet alleen belangrijk om te testen wat wel werkt, maar ook wat niet werkt. Dit is waar het testen van de “niet-happy-flow” erg belangrijk is. Dit betekent dat je gaat testen wat er gebeurt als gebruikers juist iets fout doet of iets onvoorspelbaars. Gedurende het aankoopproces is één van de obstakels bijvoorbeeld als een klant een betaalmethode kiest, naar de payment service provider gaat, maar zich toch bedenkt en op annuleren klikt. In de meeste gevallen kom je als klant dan niet goed terug bij de webshop (dus niet op dezelfde pagina met je order en je gegevens) en moet je opnieuw informatie in gaan vullen.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL