Het gebruik van smartphones is de afgelopen jaren enorm toegenomen en het is belangrijker dan ooit dat je webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Niet alleen om een goede gebruikerservaring te waarborgen, maar ook voor je ranking in Google is dit van groot belang. Zorg ervoor dat je website responsive is, maar let vooral ook op de (mobiele) pagespeed. De laadsnelheid is onder andere van invloed op de bouncerate. Is er ruimte voor verbetering? Overweeg dan om je mobiele site te optimaliseren met AMP: Accelerated Mobile Pages.

 

Accelerated Mobile Pages

 

Wellicht heb je al eens gehoord van Accelerated Mobile Pages, afgekort AMP. Het is een open source project waarmee je voor mobiele apparaten geoptimaliseerde webpagina’s kunt maken. Simpel uitgelegd: AMP zorgt ervoor dat mobiele pagina’s sneller geladen worden. Dit wordt gerealiseerd door de pagina te ‘strippen’, code te vervangen en waar nodig extra elementen te verwijderen. Ook scripts van derden wordt niet automatisch ingeladen. Technisch gezien wordt de pagina op deze manier een stuk minder zwaar waardoor deze sneller geladen kan worden.

Benieuwd hoe zo’n pagina wordt opgebouwd? Accelerated Mobile Pages kenmerken zich in de basis door drie webtechnieken:

  1. AMP HTML
    AMP HTML is een vereenvoudigde variant van de reguliere HTML en is geoptimaliseerd om het beste te presteren op mobiele apparaten.

  2. AMP Javascript
    Deze variant van Javascript verkort de laadtijd door externe bronnen asynchroon in te laden. Verder wordt eerst de content geladen en daarna pas de achterliggende code die voor de gebruiker niet direct van toegevoegde waarde is.

  3. AMP Cache
    AMP cache is een extra optie die ervoor zorgt dat Google de inhoud van een pagina kan bewaren. Codes en elementen hoeven dan niet bij elk bezoek opnieuw geladen te worden.

 

Hoe zien Accelerated Mobile Pages eruit?

 

Voor mobiel geoptimaliseerde pagina’s die snel laden… Klinkt goed! Maar hoe ziet zo’n pagina er eigenlijk uit en waar, hoe en wanneer wordt deze getoond?

Gebruikers krijgen de AMP variant van een pagina te zien wanneer zij een mobiel apparaat gebruiken, het gebruikte platform de AMP indeling ondersteunt en, logisch, er een AMP versie van de pagina beschikbaar is.

In de Google zoekresultaten kun je de pagina’s direct herkennen aan het AMP icoontje dat erbij staat: een bliksemschicht. Zijn er meerdere AMP resultaten beschikbaar voor een zoekopdracht, dan worden deze in carrouselvorm getoond (met afbeelding). Een mooie prominente plek in de mobiele zoekresultaten; nog een reden om gebruik te maken van AMP.

Accelerated Mobile Pages zien er niet heel anders uit dan ‘normale’ webpagina’s. Net als bij reguliere pagina’s kun je zelf de styling bepalen, al zijn de mogelijkheden hiervan wel wat beperkter. De AMP versie van een pagina moet je eigenlijk zien als een simpelere variant, zonder teveel extra’s die de pagina (onnodig) traag maken op mobiele apparaten.

 

AMP interessant voor jou?

 

Of het voor jou interessant is om aan de slag te gaan met AMP, dat is afhankelijk van een aantal dingen.

AMP is met name interessant wanneer:

  1. Je een website met veel contentpagina’s hebt die nog niet (volledig) geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

  2. Je een nieuwswebsite of blog beheert. In dit geval is het naast punt 1 ook interessant omdat je getoond wordt in de carrousel bij de zoekresultaten. Vooral als je merkt dat je verkeer verliest aan concurrerende domeinen die wel gebruikmaken van AMP is dit de overweging waard.

In sommige gevallen ben je waarschijnlijk beter af zonder AMP. Voor pagina’s met uitgebreide of complexe functionaliteiten is AMP af te raden. De reden hiervoor is simpel: grote kans dat AMP de functionaliteiten niet ondersteunt. Is jouw website geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers, responsive met een snelle laadtijd? Dan biedt AMP weinig extra voordelen. Ook in dit geval is het dus niet direct aan te raden, tenzij je voor een positie in de carrousel wilt gaan. Tot slot: de mogelijkheden voor het weergeven van advertenties is bij AMP beperkt. Ben je sterk afhankelijk van advertentie-inkomsten, dan is AMP af te raden.

 

Aan de slag met AMP

 

Ben je overtuigd van de voordelen die AMP biedt en wil je er zelf mee aan de slag? Op de site van The AMP Project staat uitgebreid gedocumenteerd hoe je te werk moet gaan. Afhankelijk van het CMS dat je gebruikt is er een integratie beschikbaar die het bouwen van Accelerated Mobile Pages extra eenvoudig maakt. Zo wordt er bijvoorbeeld een WordPress integratie ondersteund.

Maak je geen gebruik van een CMS of wordt jouw systeem niet ondersteund, dan bouw je de pagina’s vanaf ‘scratch’ of je kunt gebruikmaken van beschikbare templates.

Het is overigens niet noodzakelijk om van alle pagina’s een AMP variant te maken, in sommige gevallen is dit wellicht ook helemaal niet relevant. Sommige pagina’s, bijvoorbeeld waar je een reservering kunt plaatsen, hebben nu eenmaal complexere codes nodig. Het is echter wel belangrijk dat alle pagina’s responsive zijn.

 

Tips voordat je begint

 

Voor je begint met AMP, wil ik je graag nog wat tips meegeven:

  • Volg altijd de specificaties die gedocumenteerd staan op de site van The AMP Project en maak gebruik van de tool om je pagina te valideren. Heb je je pagina gepubliceerd, dan is het aan te raden om deze ook nog te testen met de AMP testing tool van Google.
  • Geef duidelijk het verschil aan tussen een AMP versie van een pagina en de reguliere pagina. Hoe je dit doet? Plaats op de reguliere pagina een linkattribuut en voorzie de AMP variant van een canonical URL. Indien er alleen een AMP versie van een pagina op je site te vinden is dan dien je deze te voorzien van een canonical URL naar zichzelf.
  • Wil je de data van de AMP versies van je pagina’s analyseren? In dat geval is het aan te raden om hiervoor een property in Google Analytics te maken.

 

Hulp nodig?

 

De implementatie van AMP vergt enige technische basiskennis. Beschik je niet over deze kennis of ga je er simpelweg liever niet zelf mee aan de slag? Onze experts staan voor je klaar. Naast conversie specialisten bestaat ons team uit UI en UX designers, web developers, content marketeers en online marketeers. Of het nu gaat om de implementatie van AMP of een andere online uitdaging, neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL