Om het beste resultaat uit AdWords te halen is het belangrijk om je campagne te optimaliseren met negatieve zoekwoorden. Maak je nog geen gebruik van deze AdWords functionaliteit? Lees dan verder! Maak je hier wel gebruik van, maar wil je meer weten over de mogelijkheden en de verschillende typen uitsluitingszoekwoorden? Ook dan is het de moeite waard om verder te lezen.

 

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?

 

Uitsluitingszoekwoorden, ook wel negatieve zoekwoorden genoemd, zijn zoekwoorden die je wilt uitsluiten van je campagnes omdat ze geen aansluiting hebben bij jouw product of dienst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet geassocieerd wilt worden met deze zoekwoorden of dat ze kliks opleveren van mensen die op jouw pagina niet vinden waar ze naar opzoek zijn. Deze bezoekers kosten geld en moet je dus uit willen sluiten van je campagnes.

 

Typen uitsluitingszoekwoorden

 

Je kunt een zoekwoord op verschillende manieren uitsluiten van je campagnes. Onderstaand een overzicht van de mogelijkheden.

 

Breed

De advertentie wordt niet getoond wanneer:

  • De zoekopdracht je uitgesloten zoekterm bevat
  • De zoekopdracht een synoniem van je uitgesloten zoekterm bevat
  • De zoekopdracht gerelateerd is aan de zoekterm die jij hebt uitgesloten
  • De zoekopdracht relevant is voor de zoekterm die jij hebt uitgesloten.

 

+Modifier +voor +breed +zoeken

    Hiermee kun je brede zoektermen specifieker maken. De advertentie wordt niet getoond wanneer de door jou uitgesloten zoekwoorden of sterk gelijkende varianten ervan voorkomen in de zoekopdracht (ongeacht de volgorde).

 

‘Woordgroep’

      De advertentie wordt niet getoond wanneer de zoekopdracht de uitgesloten zoekterm in dezelfde volgorde bevat. Ook wanneer er in de zoekopdracht extra woorden voor of na de uitgesloten zoekwoorden staan, wordt de advertentie niet getoond.

[Exact]

    Wanneer de zoekopdracht exact overeenkomt met de zoekterm die jij hebt uitgesloten, wordt de advertentie niet getoond. Bevat de zoekopdracht extra woorden of zijn de woorden niet in dezelfde volgorde opgenomen? Dan kan je advertentie nog steeds worden weergegeven.

 

Welke zoekwoorden uitsluiten?

 

Google probeert je advertentie alleen te tonen bij relevante zoekopdrachten. Maar wanneer je in AdWords kijkt bij welke zoekopdrachten je advertentie is vertoond, zullen er altijd zoekwoorden tussen staan waar je niet op gevonden wilt worden. Om te voorkomen dat je advertentie in de toekomst weer bij deze zoektermen vertoond wordt kun je ze toevoegen als uitsluitingszoekwoord. Dit kun je doen op campagne- of advertentiegroepniveau.

 

Uitsluitingszoekwoorden verzamelen

 

In AdWords vind je onder het tabblad “zoektermen” de zoekopdrachten waarbij je advertenties zijn weergegeven. Om hier te komen klik je eerst links op de pagina op “zoekwoorden” en vervolgens klik je in de balk bovenaan op “zoektermen”.

 

 

Je kunt de zoektermen voor alle campagnes, een specifieke campagne of een advertentiegroep binnen een campagne bekijken. Dit kun je in het donkergrijze gedeelte links op de pagina selecteren. Zie je dit gedeelte niet? Klik op het pijltje linksboven op de pagina om het menu uit te klappen.

 

Uitsluitingszoekwoorden toevoegen

 

Loop de lijst door en selecteer de zoektermen die voor jouw advertenties niet relevant zijn. Klik vervolgens links boven de lijst op “Toevoegen als uitsluitingszoekwoorden”.

Bovenaan de pagina verschijnt nu een nieuw gedeelte met de zoektermen die je wilt uitsluiten. Hier kun je aangeven op welk niveau, campagne of advertentiegroep, je deze wilt uitsluiten. De negatieve zoekwoorden worden automatisch als exact weergegeven. Wanneer je een zoekterm op een andere manier wilt uitsluiten kun je dat hier aanpassen.

 

 

Een andere manier om negatieve zoekwoorden toe te voegen: ga naar het tabblad “uitsluitingszoekwoorden” en voeg daar de zoekwoorden toe waar je niet op gevonden wilt worden. Ook hier kun je gebruik maken van de verschillende typen voor het uitsluiten van de zoekwoorden.

 

 
Wil je uitsluitingszoekwoorden aan meerdere campagnes tegelijk toevoegen? Overweeg dan om te werken met lijsten. In dit geval voeg je de negatieve zoekwoorden niet toe aan een campagne of advertentiegroep, maar aan een lijst die gekoppeld is aan meerdere campagnes.

 

Frequent uitsluitingszoekwoorden toevoegen

 

Vul de lijst met uitsluitingszoekwoorden zo vaak mogelijk aan om kliks en kosten van irrelevante zoekopdrachten te voorkomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vertoningen van je advertenties is het verstandig om dagelijks of wekelijks je campagne te controleren op ongewenste zoekwoorden.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Roos Reinders

Conversie marketeer

Meander 601, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL