Op 10 maart opende Amazon, ‘s werelds grootste webwinkel, een Nederlands filiaal. Met meer dan honderd miljoen producten, scherpe prijzen en snelle levering wil Amazon zich onderscheiden van concurrenten en de Nederlandse e-commerce markt veroveren. Wat betekent dit voor Nederlandse webwinkels?

 

Data, data en nog eens data

 

De e-commerce markt groeit. En hard ook. Tegenwoordig besteden Nederlanders per kwartaal zo’n half miljard euro bij Europese webwinkels. Door Amazon zal de concurrentie alleen nog maar toenemen. Helemaal aangezien het bedrijf ontzettend veel internationale klantdata bezit en verzamelt. Amazon kan hierdoor veel preciezer voorspellen waar bezoekers behoefte aan hebben dan concurrenten als bol.com en Coolblue. In combinatie met de focus op leversnelheid en klanttevredenheid ontstaat vervolgens een ongeëvenaard serviceniveau.

Bol.com zegt dat het “niet anders naar Amazon kijkt dan naar andere spelers”, aldus een woordvoerder. Ook Coolblue zegt niet bang te zijn voor de komst van de webgigant. Hierbij moet wel gezegd worden dat Nederlandse consumenten over het algemeen niet loyaal zijn aan merken; ze gaan vooral voor gemak en scherpe prijzen.

 

Online marktplaats

 

Amazon biedt zich, evenals bol.com, ook aan als marktplaats. De opening van de webwinkel betekent dus dat Nederlandse ondernemers via Amazon in heel Europa hun producten kunnen aanbieden en verkopen. Tot nu toe hebben enkele duizenden Nederlandse ondernemers zich bij de webwinkel aangesloten. Ter vergelijking: bol.com, wat ook via een marktplaatsmodel werkt, heeft 27.000 aangesloten ondernemers.

 

Verkopen op Amazon

 

Zit je eraan te denken om je producten te verkopen op Amazon? Je kunt samenwerken met de webgigant als vendor of als seller. Als vendor ben jij de leverancier. In andere woorden: Amazon koopt producten bij je in. Liever zelf het platform op? Dan kun je samenwerken als seller. Dit betekent wel dat je 25 tot 35 procent moet afdragen indien je van alle Amazon-diensten gebruik maakt. Denk bij Amazon-diensten aan het ophalen, verpakken en verzenden van bestellingen en de retourafhandeling.

Als je overweegt om je producten te verkopen via Amazon, houd dan rekening met de impact op je merkwaarde en je strategie. Wie wil je precies bereiken? Past het platform eigenlijk wel bij je merk qua imago? Een ander belangrijk aspect om bij stil te staan is data. Wat gebeurt er met je bedrijfs- en klantgegevens als je je aansluit bij Amazon? Vind je dat acceptabel?

 

De voordelen

Verkopen op Amazon brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Zichtbaarheid

Amazon heeft een gigantisch bereik. Als ondernemer kan je hier eenvoudig op mee liften.

  • Nieuw

Voor de lancering werd er al maanden gespeculeerd over de komst van Amazon naar Nederland. Er hangt dus een enorme buzz om het platform heen.

  • Internationaal

Als verkoper kun je, naast Amazon.nl, ook producten verkopen op de andere vijf Europese webshops. Je kunt dus relatief gemakkelijk internationaal je producten gaan verkopen.

  • Laagdrempelig

Ook kleine verkopers zijn welkom en annuleren kan op elk moment.

 

Benieuwd naar de rol die Amazon in jouw online business model kan spelen? Wij denken graag met je mee.

Remco van Nieuwenhoven

Conversie specialist

Tivolilaan 205, Arnhem

+31 (0)26 327 40 45

ORANGE-JUICE.NL